کیوسک kiyusk


روشنایی های شهر şəhərin ışıqları

دشمنی به نام بی آبی

 یکی از هفته نامه ها در تیتری به موضوع جنگ آب اشاره کرده است و با طرحی تصویری رئیس جمهور ترکیه را مسبب آن میداند. در اینجا ذکر دو مساله مهم است:یک اینکه اینگونه تصاویر از نظر روانشناسی ماندگاری زیادی در ذهن مخاطب دارد.تصویری تلفیقی و سینمایی در ژانر وحشت: چیزی که سبب میشود عنصر ترس در ذهن بیننده فعال شده و آن شکل ثبت شود.در کنار ترس، وقتی موقعیت خود را در خطر می بیند،دیگری را دشمن پنداشته و حالت دفاعی به خود می گیرد.این یعنی شروع جنگ روانی بین خود و موضوع تهدید کننده. رسانه ها در حالی که مهمترین وظیفه شان از بین بردن این تنش هاست، گاها بنا به دلایل سیاسی و ... با چنین اندیشه هایی در ذهن توده مردم راه پیدا می کنند و تخم نفرت و جنگ را در آن می کارند. بخصوص رسانه های تصویری که زبان در آن گویاتر و تاثیرگذاتر است در این مورد خطرناکترند. مورد دوم مساله آب است. وقتی کلمه ی جنگ به میان می آید همواره تقابل بین مرزها مطرح میشود.اما آن چیزی که اکنون برای ما مهم است موضوع آب در کشور عزیزمان ایران است. در این مساله به قطع نه پای آمریکا در میان است،نه ترکیه،نه روسیه و ... . اگر مطالعه ای در رابطه با شروع روند خشک شدن دریاچه ها داشته باشیم، اسناد موجود حاکی از آن است که حتا قبل از جدی شدن این مساله (حدود بیست سال قبل) کسانی که در این موارد تخصص دارند و دلسوز مملکت هستند،اخطار داده بودند. اما سیاست ها و تفکرات و در نهایت اجراییات اشتباه برخی مسئولین وقت سبب شد ما با خشک شدن دریاچه ارومیه در آذربایجان و فاجعه ریزگردها در جنوب مواجه شویم. و در ادامه آن نشست زمین بخاطر تمام شدن ذخایر آب های زیرزمینی در مناطق مختلف کشور که همچنان هم ادامه دارند. آنچه مسلم است اگر این اشتباهات اتفاق نمی افتاد، شاید ایران در این جنگ جهانی آب که در روبروست،سهم کمتری داشت و شاهد این تیترها و انداختن گناه به گردن دیگران نبودیم.اما وقتی مسئول وقت در فیلم مستند "مادرکشی" که به بحران آب در ایران اشاره دارد، اعتراف میکند که در مسئولیتشان اشتباه کرده اند و عذر بدتر از گناه می آورد که تمام آدم ها اشتباه می کنند، دیگر چه جای دشمنان بیگانه است؟ در صحبت با یکی از کارشناسان اداره آب شهر تبریز ایشان نهایت عمر آب در ایران را 15 سال برآورد کرده و خواهان اطلاع رسانی سریع و آموزش در این رابطه بودند. حال این وظیفه رسانه های ماست که به صورت جدی مردم را با دشمنی به نام "بی آبی" آشنا کرده و خواستار مقابله با آن باشند.

لیلا نوروزی

   + لیلا نوروزی - ۱٢:٠٦ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱ امرداد ۱۳٩٦