فیلم سویوق

سویوق

کارگردان                 بهمن و بهرام ارک

تهیه کننده                  سینا برادران آهنگری

تصویربردار              حمید مهرافروز

تدوین                      قادر فریور،مهدی جعفرزاده

صدابردار                  حسن سلمانی

طراح صحنه و لباس    سمیه خدادادی

بازیگران                 نسرین مرادی، صدرا دانشور، سجاد رافی

محصول 1394

قصه: پسر بچه ای هر روز زیر چادر مادرش به مدرسه می رود و برمیگررد. یک روز مادرش تصمیم می گیرد چادر سر نکند و...


نگاه:

تنهایی،فقر، زن، شک، جامعه، کودک، انزوا و موضوع های دیگری که در لایه های دیگر "سویوق" می توان دید، عناوینی هستند که تمام فیلم ها و داستانها بر اساس آنها شکل می گیرند و بسته به این که کارگردانها تا چه اندازه با نگاهی نو و بکر به آنها بنگرند و با چه ترفند و فرمی آن را ارائه دهند،فیلم قدرت می یابد یا برعکس؛می لنگد. شخصیت پسربچه که فیلم بیشتر از نگاه او شکل گرفته است،از همان ابتدا نشان می دهد که برادران ارک با تیزهوشی دست به انتخاب زده اند. پسربچه ای که از صدای تق تق در می ترسد،از نگاه آدم ها می ترسد و یا از حشراتی که در خانه و مدرسه شان وجود دارد. اما او آرام آرام تغییر شکل میدهد.شخصیت پدر الگوی پسر است.پسر زیر چادر مادر قایم میشود و پدر در خانه ای که کسی از وجود او خبر ندارد و متعلق به مادر است.شخصیت پسر از سکانسی که پدرش از ترس پلیس قایم میشود و پلیسها او را پیدا می کند،شروع به تغییر می کند.او همچنان ساکت است.اما حالا که مادرش هم دیگر به دنبال او نمی آید مجبور است به تنهایی به جنگ با خیابان و برف و اتومبیل برود.و همین به او اعتماد به نفس می دهد تا نامردی همکلاس اش را جواب بدهد.در مقابل این پدر و پسر، مادر قرار دارد.اگر قبول کنیم که تمام زنان فقیر به یک اندازه قدرت مقابله با مشکلات را دارند،این شخصیت در فیلم برادران ارک نمونه خوبی ست برای این ادعا. او هم عصبانی میشود،هم مهربان است،هم شوهرش را دوست دارد،هم بخاطر کاری که باید برای پول درآوردن انجام دهد دو دل است.او باید چادرش را کنار بگذارد و با تیپ امروزی وارد بازار کار شود.کنار گذاشتن این چادر یعنی گرفتن پناهگاه پسرش.و این مساله زن را دو دل کرده است. اما فیلم نشان میدهد وقتی پسربچه از زیر پناهگاه بیرون می آید قدرت پیدا می کند و در کنار آن زن نه تنها تن به کارهای غیراخلاقی نمیدهد، بلکه بیشتر به همسرش پایبند میشود. با همه اینها هر سه شخصیت اصلی فیلم تنها هستند: پسربچه در دنیای کودکانه خودش به تنهایی مبارزه می کند، مرد نامرئی با بود و نبود خودش و زن در جامعه.

در این فیلم هر جزء از شخصیتها در کنار جزء های دیگر و به عنوان جزئی مجزا به درک شخصیتهای دیگر کمک کرده است. هرچند مخاطب با معانی آشکار روبروست، و این به متن رئالیست جامعه فیلم مربوط است،اما کنش و واکنشهای شخصیتها بُعد دیگری از معانی را بر او آشکار می سازد که بگوید رفتار و حرکت این شخصیت دلالتگر بر فلان مفهوم غیرآشکار است.سویوق دست به یک بداعت زده است.نه بداعتی که فقط بخواهد متفاوت باشد. او قراردادی آشنا را به رخ کشیده،اغراق کرده و سپس تازگی جدیدی خلق کرد است.بداعت در قصه! و آن قصه ی کودک و چادر مادر است که توانسته ابعاد مختلفی به فیلم بدهد.اما اگر دقت بیشتری داشته باشیم شاید به جز عنصر چادر عناصر دیگر نتوانسته اند کارکرد بیشتری داشته باشند.یعنی بیشتر عناصر فقط به نفع خود نقش بازی کرده اند و برای عناصر دیگر ضرورتی نداشته اند.مثل عینک پسربچه.یا حرکتهای دوربین که اگر می توانستند با استفاده از موتیف به فیلم فرم بدهند،کمک بیشتری به آن می کردند.

فیلم سویوق به عنوان یکی از اولین فیلم های مستقل سینمای آذربایجان توانسته است بیشتر المان های بومی را در خود جای دهد. بخصوص که این فیلم به زبان ترکی ساخته شده است و در فضایی رئالیستی مخاطب را با فرهنگ و رفتارهای مردم آذربایجان آشنا می کند.این فیلم آغازگر راهی ست که سینمای آذربایجان سالها انتظارش را می کشید.


حضور در فستیوال شانگهای 2016 و نامزد دریافت جوایز بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمبردار

حضور در جشنواره مذهب امروز ایتالیا و دریافت جایزه مردم و مذاهب

جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن از جشنواره کودک همدان

حضور در جشنواره داکا بنگلادش

حضور در فستیوال خانه آسیای اسپانیا

حضور در  شانزدهمین جشنواره فیلم آسیایی چشم سوم


/ 2 نظر / 122 بازدید
live-me

زیرنویس یا دوبله فارسی ام داره؟